В цьому розділі показані нові, "переформатовані" Центри надання соціальних послуг відповідно до проведеної реформи децентралізації в Україні.
Реформа децентралізації надає можливість об'єднаним тергромадам (ОТГ) вимірювати самостійно актуальні потреби у соціальних послугах та визначати їх перелік й формати організації роботи інституцій, що їх надають на рівні громади. Це веде до перегляду існуючого та нового перерозподілу соціальних послуг на різних рівнях (громад, район, область) та важливо в цьому просеці поразумітися зі всіма учасниками процесу надання цих послуг, перерозподілити по новому ефективно повноваження для кінцевого їх отримувача.
Нагадаємо, що Із 12 районів, які знаходяться на підконтрольній Україні території, на території 8 районів єдиними надавачами соціальних послуг є Територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та Центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, причому 4 з них – це райони з найбільшою кількістю внутрішньо переміщених осіб: Біловодський район, Марківський район, Міловський район, Старобільський район.
В умовах обмеження кадрових та фінансових ресурсів при необхідності надавати соціальні послуги населенню, кількість якого постійно збільшується, для функціонування цих соціальних служб перспективою стала практика об’єднання Територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та Центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у єдиний Центр надання соціальних послуг для усіх соціальних груп, які проживають у районі, громаді.
Створення єдиних Центрів надання соціальних послуг саме в об'єднаних територіальних громадах дозволяє оптимізувати діяльність й передбачає, передусім, не скорочення, а перерозподіл функцій й часткове вивільнення адміністративного персоналу для надання безпосередньо соціальних послуг, дозволить усунути дублювання у роботі як самих соціальних служб, так і на етапах взаємодії з отримувачем соціальних послуг, дозволить охопити соціальними послугами усіх, хто їх потребує, а не лише окремі категорії, зазначені у Положеннях цих служб.
Хоча економія фінансів буде не надто відчутною, проте, запропонований підхід дозволить виявити та усунути прогалини в охопленні соціальних груп районів соціальними послугами й суттєво підвищити якість соціальних послуг, зокрема, їх доступність, своєчасність, комплексність та адресність.