Як громади управляють освітою

Як громади управляють освітою: проект DECIDE представив соціологічне дослідження.

Зображення

Швейцарсько-український проект DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» представив результати всеукраїнського соціологічного дослідження «Децентралізація управління освітою в територіальних громадах України».

Дослідження проводивКиївський міжнародний інститут соціології з листопада 2020 року по вересень 2021 року.

Автори дослідження вивчали думки управлінців у сфері освіти, учасників освітнього процесу, мешканців територіальних громад про доступність та якість освіти, управління закладами освіти в громадах.

«Сподіваємося, це дослідження допоможе органам державної влади, органам місцевого самоврядування, освітянам та активним громадянам у співпраці з міжнародними донорами та громадським сектором об'єднати зусилля у створенні дієвої та демократичної системи освіти на місцях», - сказала Наталія Протасова, директорка швейцарсько-українського проекту DECIDE, голова ГО «ДОККУ».

Валентина Полторак, менеджерка швейцарсько-українського проекту DECIDE, заступниця голови ГО «ДОККУ», нагадала, що дошкілля, загальна середня освіта та позашкілля, центри професійного розвитку педагогічних кадрів, інклюзивно-ресурсні центри - це ті установи, засновниками яких сьогодні є територіальні громади. «Ми говоримо про понад 30 тисяч закладів освіти, у яких навчаються 4 мільйони учнів і працюють понад 450 тисяч учителів. Прямо чи опосередковано ця реформа стосується переважної більшості громадян України», - сказала Валентина Полторак.


Вона також зазначила, що у 2021 році більшість громад робили перші кроки в управлінні освітою, і дослідження відображає ті напрями реформування, які допоможуть забезпечити сталий розвиток якісної та доступної освіти:

  • стратегічне планування освіти,
  • створення комфортного та безпечного освітнього середовища,
  • розвиток кадрового потенціалу громад - як управлінського, так і педагогічного;
  • розмежування повноважень в сфері освіти між обласним та місцевим рівнями;
  • скорочення та цифровізація звітності і документообігу;
  • прозорість та демократичність врядування як в громаді, так і в школі.

В’ячеслав Негода, заступник Міністра розвитку громад та територій України, зазначив:

«Будь-яка реформа повинна спиратися на вивчення думки суспільства. Добре, що і у сфері управління освітою в громадах ми тепер маємо дані, на які можна орієнтуватися у подальшому при розробці законодавчих ініціатив, методичних рекомендацій, навчань. Зокрема, дослідження підтвердило, що є велика потреба у навчанні представників місцевої влади з питань надання освітніх послуг, розробки і втілення стратегій розвитку освіти в громаді. Отже, спільно з колегами з Міністерства освіти, Національного агентства з питань державної служби, з міжнародними партнерами ми продовжуватимемо рухатися у цьому напрямку».

Володимир Паніотто, генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології, назвав основні результати дослідження. Зокрема, за його словами, незважаючи на те, що в минулому державні службовці (ОДА – 71%) та посадові особи місцевого самоврядування (52%), керівники закладів освіти (87%) проходили навчання з питань управління у сфері освіти, залишається значна потреба у такому навчанні (63%, 88%, 96% відповідно).

Серед знань, яких не вистачає для ефективної роботи управлінцям, є питання децентралізованого управління у сфері освіти (46%, 57%); демократичного врядування у сфері освіти (29%, 33%); оптимальної організації часу для виконання завдань. Також управлінцям не вистачає навичок у галузі ІТ-технологій, розв’язанні конфліктних ситуацій (29%, 32%).

Переважна більшість опитаних управлінців ОМС (90%) відчувають потребу в роз’ясненнях і консультаціях з питань управління та фінансування освіти. Головні теми, які потребують роз'яснень і консультацій: бюджетний процес, стратегічне планування, закупівлі та управління мережею закладів освіти.

ЗАВАНТАЖИТИ більше результатів дослідження (PDF, 5,5 МБ, файл низче)

Дивитися документ:
261
Немає коментарів. Ваш буде першим!