​Громадськість представила успішні кейси по доступності в туризмі семи облдержадміністраціям та команді Проєкту USAID ГОВЕРЛА

​Громадськість представила успішні кейси по доступності в туризмі семи облдержадміністраціям та команді Проєкту USAID ГОВЕРЛА
Діалогова зустріч на тему «Інклюзивність туристичної галузі – важливий чинник соціально-економічного розвитку територій» з представниками обласних адміністрацій Львівської, Волинської, Рівненської, Закарпатської, Одеської, Житомирської та Полтавської областей та громадськими організаціями, які працюють в цих областях, у тому числі і з Луганської, Донецької та Дніпровської областей, по дотичним до теми заходу напрямкам. Захід відбувався завдяки Проєкту USAID ГОВЕРЛА за підтримки Державного агентства розвитку туризму України.

 Діалогували, обговорювали та пропонували два дні 27 та 28 квітня та опрацьовували висновки та рекомендація, які допоможуть координуватися та опрацювати подальші значні проєкти розвитку в сфері доступності туризму в Україні.    

Від Державного агентства розвитку туризму привітала учасників зустрічі голова — Мар'яна Олеськів, яка відзначила важливість теми заходу та підкреслила ті факти, що сьогодні туристичні місця та тур продукти нажаль не є інклюзивними та потребують більшої уваги і роботи в цьому напрямку. Нагадала, що в Україні діє Стратегія розвитку туризму та курортів на період до 2026 року. Та що в новому плані дій чітко зазначені пріоритети  по забезпеченню інклюзії в туризмі та інформаційної, фізичної, громадянської доступності і у відповідності зі Стратегії розвиту безбар’єрних просторів в Україні. 

Представники Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» відмітили, що готові співпрацювати з Держагентством розвитку туризму та підтримувати доцільні громадські ініціативи в сфері інклюзивного туризму та покращення доступності туристичних послуг відповідно до пріоритетних напрямків роботи Проєкту. Розповіли про підходи в забезпеченні інклюзивності туристичної галузі: вплив на місцеву економіку та можливі інструменти під час воєнного часу.

Учасники заходу від влади висловили сподівання на підтримку Проєкту USAID ГОВЕРЛА в напрямку прямої або грантової допомоги щодо: розробки та проведення спеціальних курсів навчання з питань інклюзивності послуг та безбар’єрності для студентів та працівників індустрії туризму, сприянні проведенню аудиту фізичної доступності відомих об’єктів туризму та маршруті та запровадження корекційних технологій та обладнання для забезпечення фізичної доступності цих об’єктів, створенню табличок, книжок та фільмів для незрячих та слабочуючих людей, виробів міні версій турмагнитів та елементів музейних експозицій «на дотик», запровадження аудиогідів, пізнавальних відео з сурдоперекладом, книжок та фільмів з тифлоперекладом. Інших ініціатив та пропозицій, які лунали в кожному виступі учасників заходу.

Лілія Федоренко керівниця департаменту культури та туризму Полтавської ОВА, представила досвід Полтавщини в презентації, в якій зробила наголос на трансформацію роботи ініціатив в сфері культури та туризму до воєнної сучасності, коли ця сфера почала виконувати функції реабілітації постраждалих через культурні та туристичні заходи та події. Наголосила на тому, що такі практики, зокрема в роботі з ВПО слід використовувати щоб покращити психологічний стан людей та тих, хто продовжують прибувати, переміщатися в громади, що такий підхід допомагає адоптуватися постраждалим, у тому числі і людям з інвалідністю. 

Зображення

Яна Синиця з переміщеної з Донеччини  ГО «ЦПГА „Крила», яка зараз працює для Черкаській та Полтавської областей, зробила у своєму виступі акцент, яким чином туризм може відновлювати території та сприяти соціальній єдності, налагоджувати зв’язки між громадами та областями, допомагає зняти стереотипи о ВПО в приймаючих громадах та адоптувати ВПО, виконує функцію психологічної реабілітації та допомагає відвідати домівки онлайн, не забути свої території та втратити оптимізм життя та роботи для повернення. Відмітила також те, що іноді не вистачає в громадах спеціалістів, які б могли побачити особливості та цікаво їх інтерпретувати  щоб перетворити на якісний тур продукт та що цьому слід вчити громади та надавати експертний супровід та моніторинг ідей. Свій відгук про цей захід Яна написала на своєму сайті, читайте тут. 

Зображення

Сергій Орлик , керівник студії Travelbox VR, переміщена особа з 2014 року з міста Донецьк до міста Дніпра, показав фото та відео роботи і екскурсії якого стали переможцями не одного мистецького національного конкурсу, зробив презентацію на тему інформаційної доступності  на прикладі готових 3Д турів, імерсійних подорожей з елементами навчання (туристичні вікторини) для збереження національної пам’яті, у тому числі під час війни, окупації та мирного життя. 

Зображення

Представники Рівненщини представили свій досвід в адаптації туристичних об’єктів для людей з інвалідністю та кращі практики співпраці з громадськістю по створенню та позиціонуванню доступних маршрутів, у тому числі і для людей з порушеннями зору. 

Петро Поліщук з Рівненської обласної універсальної наукової бібліотеки, тренер-консультант Інтернет-центру “Окуляр», громадський діяч, відмітив, що владі та громадськості Рівненщини, яка співпрацює, є, що показати, але і є чому навчатися і представив презентацію. В своєї презентації він наглядно показав та відмітив необхідність створення веб продуктів та продуктів для туристів, їх адоптації для людей з порушеннями зору. Розповів про низку проєктів, які ОГС реалізувала разом з іншими ОГС та міською і обласною радами, зокрема «Культурні проєкти без обмежень», «Адоптація міської інфраструктури до потреб люде з інвалідністю» (створення спеціальних табличок, карт маршрутів тактильних карт для зоопарків, парків, тощо, відео з жестовим перекладом про історичні об’єкти, об’єкти культури (наприклад музей бурштину, ін. ). Висловив готовність долучатися до різних проєктів в якості експерта та реалізувати дотичні проєкти для Рівненщини та інших областей України. З презентації учасники заходу побачили купу цікавих реалізованих проєктів та наглядно побачили, як потужно розвинутий рух незрячих активістів на Рівненщині. 

Марина Сташина-Неймет, експертка з доступності ГО «Громадський холдинг «ГРУПА ВПЛИВУ» їз Закарпаття (м. Ужгород),  свій виступ присвятила темі забезпечення інформаційної доступності туристичних послуг, зокрема для людей з вадами зору. Рекомендувала громадськості та владі звертатися за її професійними експертними порадами.На заході представники інших областей зазначали власний довід та ідеї щодо подальшої роботи по темі доступності туристичних послуг. 

Зображення

Так, Рівненщина та Закарпаття показала ряд напрацювань та наявність досвідчених експертів активного руху за безбар’єрність для незрячих та продемонструвала ряд спільних влади та громадськості цікавих та корисних проєктів в цій сфері.А наприклад, Одещина планує працювати більш системно за умов розробки тематичної обласної стратегії на виконання Національної.На Волині відзначили, що використають потенціал організації «ІнваСпорт» для обстеження на безбер’єрність об’єктів туризму. Представники Волиньскої обласної військової адміністрації зазначили, що необхідно створити  можливості переймання досвіду інших областей, застосування новітніх технологій для забезпечення доступності туристичних послуг. 

Представники Житомирщини зазначили, що існує потреба у навчанні для кураторів туристичних магнітів області, туристичних-інформаційних центрів, музеїв щодо політики безбар’єрності та недискримінації, застосування альтернативних форматів інформаційного супроводу, облаштування інклюзивних просторів. Підвищення рівня освіти та свідомості працівників туристичної галузі щодо потреб та вимог різних категорій туристів. Це може включати навчання персоналу знань з питань доступності, взаємодії з людьми з обмеженими можливостями. Підкреслено необхідність адаптації експозицій музеїв (Національний музей космонавтики ім. С. П. Корольова, Житомирський обласний краєзнавчий музей…) для людей з порушеннями зору, створення аудіогідів для ключових туристичних локацій області та необхідність розробки та впровадження інфраструктури для людей з функціональними порушеннями, такої як підйомники для інвалідних візків, спеціальні сходи, пандуси, підлоги з антиковзаючим покриттям, а також обладнання місць відпочинку та розваг, включаючи парки, музеї, ресторани та готелі. В Житомирській області можна з цих питань співпрацювати з такими ОГС, як: ГО «Ініціативна молодь Овруччини», ГО «Червоне туристичне»  та уповноваженою представницею громадської організації «Спілка сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні» в Житомирській області. 

А на Львівщині запланувала підтримати навчання та створення показового інклюзивного маршруту за рахунок коштів обласного бюджету, щоб показати іншим можливість запровадження інклюзивних підходів в сферу туристичної діяльності вже на практиці та враховуючу вже існуючу підтримку деяким ініціативам на Львівщині Проєкту USAID ГОВЕРЛА. 

Андрій Мацелюх від ГО «Львівська асоціація розвитку туризму»,  виступив як експерт, який 15 років професійно займаюся питаннями доступності туристичних та культурних послуг для осіб з інвалідністю у м. Львів та Львівській області з презентацією, в якій  розповів про два потужних проєкти організації в напрямку інформаційної доступності про безбар’єрність в туризмі та щодо створення без бар’єрних туристичних маршрутів та об’єктів туризму на прикладі проєкту, який вже завершується влітку в рамках співпраці з Проєктом ГОВЕРЛА.  Наприкінці презентації він запропонував ряд ідей для спільного опрацювання та майбутньої співпраці. 

Зображення

Ярослав Грибальський зГО «Реабілітація осіб з інвалідністю»,  громадський діяч у сфері захисту прав осіб з інвалідністю, Львівська область, виступив, як експерт партнерської установи в реалізацію гранту Львівська асоціація розвитку туризму в рамках співпраці з Проєктом ГОВЕРЛА та зробив презентацію,  де навів практичні приклади не безбар’єрних маршрутів, та як наслідок зробив висновок з огляду не те, що в більшості випадках не лише туристичні об’єкти є недоступними, але і шляхи прилеглої до них території є складними до подолання особам з порушенням опорно-рухового апарату, то варто застосовувати електро кари (так звані гольф-кари), які можуть бути погружено не причепу-лавету до автомобіля/мікроавтобуса і слідувати за екскурсійним автобусом чи за організованою колоною автомобілів, в котрих подорожують особи з інвалідністю. Запропонував всім присутнім від влади свої плани та програми  або вже розроблені маршрути перепускати через призму інвалідності та залучати в якості радників людей з інвалідністю. Тоді все покаже, що та як враховувати, щоб всім було доступно та зручно. Взяв для прикладу надзвичайно популярний̆ туристичний̆ маршрут  - «Золота підкова Львівщини» та розібрав його по частинам щодо доступності.     

Зображення

P.S. Пандемія та початок війни змусили українців забути про класичний туризм, бо поїздки стали вимушеними, але вже і зараз і після завершення бойових дій країна має всі шанси стати популярним напрямком для подорожей.  Звісно, що за цей час змінився фокус уваги, щоб допомогти тисячам туристів, що застрягли за кордоном та були запущені процеси всередині країни, щоб забезпечити евакуацію людям із зони бойових дій. Багато працівників галузі й самі були вимушені покинути своє місце проживання. Війна стала новою реальністю, але все робиться для того, щоб економіка працювала навіть у таких умовах. Бо подорожі в країні продовжуються й під час війни. Поступово відновлюється виїзний туризм. Переважно жінки з дітьми подорожують за популярними літніми напрямками з вильотом із Кишинева (Молдова). Актуальним також залишається замовлення наземного обслуговування — громадяни, які опинились в Європі бронюють готелі й обслуговування в українських туроператорів та добираються до місця відпочинку самостійно. Українські туроператори шукають нові шляхи розвитку й поступово вивчають європейський ринок, а також можливості інших країн, розвивають бізнес у Молдові та Казахстані, а весною розпочали роботу на території Естонії, Латвії та Литви. Запуск бізнесу в ЄС не найшвидший процес, але він йде. Війна в Україні немає аналогів у сучасній європейській історії, щоб провести коректну аналогію та оцінити можливий вплив на туристичний сектор. Часто наводять приклад з Хорватією, яка після війни зуміла стати дуже популярною локацію. Багато аналітиків зазначають, що не слід забувати, що бойові дії там були не настільки руйнівні як ті, що тривають зараз в Україні. Та відмічають, що важливим чинником буде спроможність післявоєнної України реалізувати масштабну маркетингову кампанію на зовнішніх ринках, яка дозволить переключити сприйняття нашої країни з місця бойових дій на безпечну локацію для подорожі. Програми майбутнього відновлення Уряду мають також охоплювати туризм. Крім того, вже сьогодні починаються перемовини зі світовими готельними мережами й пропонувати їм виходити в Україну, розбудовувати стратегії розвитку після війни. Тільки за умови планування заздалегідь можна дійсно скористатись моментом, коли інтерес до України ще буде високим, а бойові дії нарешті завершаться. І тут також важливо бути готовими та інклюзивними.     

Зображення

Сергій Гаков, 

учасник зустрічі,представник переміщеної з Донеччини ГО «Центр розвитку майбутнього», 

філії якої переміщені в Одесу та Житомир. 

Від себе добавлю, що в сфері забезпечення доступного туризму також важливі освітні технологіі дизайну та сучасні інформаційні рішення, пошук нестандартних рішень та удосконалення або створення нових інклюзивних продуктів, зокрема 3Д моделювання для створення моделей тур об’єктів, які можна вивчати на дотик. Наприклад, коли відсутність фізичної доступності на деяких видатних об’єктах туризму, на який можуть свої зупинки робити подорожуючі в Україні з бізнес-турами, може бути замінена інформаційною. Слід впершу чергу працювати над доступними сайтами, актуальними контактами, що розміщуються на них, Щоб, я як діловий турист зміг зрозуміти, як же вибудувати свій логістичний маршрут та попасти на об’єкт саме в часи його роботи. Бо за 2022 рік я наїздив біля 35000 км. Україною, а саме в трикутників Київ-Чоп, Київ-Одеса та Дніпро-Львів. Був або намагався бути активним користувачем сфери туристичних послух у Житомирській, Львівський, Закарпатській, Одеській та інших областях та маю сформовану картину, щодо доступності ті інших характеристик багатьох туристичних об'єктів навколо основних транспортних потоків України. Але, ключове тут слово «намагався», бо є над чим працювати, так давайте ж це робити.


Читайте наші новини на телеграм каналі

11:25
1217
Немає коментарів. Ваш буде першим!