Чим закінчилися діалогові заходи інклюзивних громадських радників в 11-ти громадах Донецької області

Чим закінчилися діалогові заходи інклюзивних громадських радників в 11-ти громадах Донецької області
Діалогові заходи в Донецькій області провели інклюзивні громадські радники в межах моніторингових візитів з питань доступності об’єктів для людей інвалідністю та інших вразливих верств населення.

Як звісно, такі візити в громади на об’єкти, рекомендовані для відвідування громадськими радниками Департаментом соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації, планувалися заздалегідь.

Так, сам сценарій діалогової зустрічі та механізм моніторингового візиту обговорювався на Консультативній раді з питань соціальної єдності при Програмі ООН із відновлення та розбудови миру в червні. Тоді все обговорили та запланували до впровадження, а під час «Школи інклюзивного громадського радника» ще опрацювали онлайн-моніторингові форми по безбар’єрності та анкети опитування персоналу та відвідувачів соціальних установ. Слід нагадати, що вперше такі візити опрацювали ще в минулому році в Луганській області, де здійснили «Аналіз потреб та можливостей закладів соціальної сфери Луганської області за напрямом посилення співпраці влади, громадськості та міжнародних організацій, зокрема Програми ООН із відновлення та розбудови миру у сферах громадської безпеки та соціальної єдності в Луганській області». Завдяки цьому громадськість тепер має повну картину стану, аналізу потреб соціальних установ, проблем та вже спланувала та прожовує планувати і далі партнерську допомогу відповідним органам влади під час тяжкого часу реформування соціальної сфери. Про результати аналогічної  роботи громадськості на Луганщині писали раніше в новинах та статтях цього веб ресурсу.

Цей процес, започаткований реформою децентралізації, продовжується і зараз, та як звісно має багато як позивних та і негативних наслідків на етапі нового перерозподілу повноважень між органами влади різного рівня та формуванні нового формату соціальних установ.

Про те, які громади Донеччини та їх установи відвідали інклюзивні громадські радники цього разу під час тижневого візиту 05-10 липня поточного року, та які висновки зробили, зазначаємо нижче.

м. Святогірськ

КЗ “Центр надання соціальних послуг Святогірської міської ради”

(м. Святогірськ, вул. Сосюри Володимира, 8)

Заклад знаходиться в одному кабінеті де працюють 9 осіб на площині приблизно 50 кв м. Туалетна кімната не доступна, приміщення для прийому громадян немає. Поки персонал УСЗН та Центру знаходяться в одному кабінеті, тому що в цій же будівлі йде ремонт приміщення, в якому, як стверджує персонал Центру, скоро буде все згідно норм доступності. На думку інклюзивних громадських радників, персонал не розуміє, що буде після стадії ремонту та що необхідно буде ще для організації гарної роботи Центру. Посилаються на рішення голови ОТГ та те, що саме керівництво обізнано щодо потреб та нормативів щодо облаштування роботи Центру. Але яким чином і чи буде взагалі це все виконано поки ніхто не знає. Вся будівля потребує реконструкції щодо доступності та відповідності нормам ДБН.

А щодо самих ДБН та концепції універсального дизайну, персонал не обізнаний та не розуміє про що йдеться. Хоча співробітники Центру не так давно працюють на нових посадах та у теперішній час намагаються переймати досвід в УСЗН (місцевому управлінні соцзахисту населення). Але, як самі фахівці і зазначили, шо самі ані специфічних курсів щодо спеціалізації власної роботи та нової соцустанови, ані з інших профільних питань для них ніхто ніколи на організовував та вони взагалі про такі не знають і не проходили. Але дуже б бажали. Просили приїхати інклюзивних громадських радників після ремонту приміщення та вказати на недоліки, що підтверджує нерозуміння процесу громад моніторингу на етапі виконання робіт.

Рекомендація за підсумками візиту: персоналу Центру знайти або клопотати у вище стоячих профільних установ щодо навчання та все ж таки пройти профільні навчання, або здійснити візити по обміну досвідом, де вже налагоджена аналогічна робота. Персоналу необхідно підвищити рівень обізнаності в елементарних нормах ДБН та щодо громадського моніторингу доступності знайти партнерські, або створити в допомогу власну громадську організацію, що значно підвисить шанси на покращення стану послуг в громаді. Знайти партнерські установи, які можуть допомогти в питаннях навчання та співпраці, розробки спільних проектів покращень.

м. Світлодарськ

КУ «Бахмутський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)»

(Світлодарська ВЦА), (м. Світлодарськ, вул. Без назви,16)

Приміщення не доступне для мало мобільних груп, але можна зробити реконструкцію. Пандус не потрібний, але необхідно поміняти двері та вхідні пройми в туалетний блок та поробити без порогові переходи та входи/виходи. В туалетну кімнату адже не можна попасти, двері менш ніж 80 см, постамент «древні» - чаша «Генуя» – що взагалі не припустимо. У Центра проблеми з виділенням коштів з бюджету на ремонту. Однак, є добре оснащення, проводяться зайняття. Але поганий дуже пол. Меблі також в наявності. Необхідно зазначити, що в закладі повинно працювати 87 осіб, але фактично працює 38, тому, кадровий дефіцит впливає на кількість та якість надання соцпослуг. Немає транспорту для перевезення мало мобільних груп та не хватає засобів гігієни, як зазначив персонал Центру. 

Всього в Центрі на обслуговані 334 особи. Присутні факти профвигорання персоналу. Та після реорганізації структури чомусь не знайшлося місця в штаті для психолога. Психолога тепер немає, є тільки волонтер-психолог, тому що послуги дуже потрібні і є спеціаліст, який просто тепер волонтерить. Не зважаючи, шо є добре масажне місце немає розхідних матеріалів для забезпечення належної роботи та забезпечення якісної послуг. В цілому дуже помітно, що Центр живий та в ньому ведеться робота та завжди є відвідувачі. На питання громадських інклюзивних радників про те, коли Центр долучався до яких то подій в громаді, можливо взаємодіяв з громадськістю, була відповідь : «Останній раз на День Європи в 2019 році».

Рекомендація: необхідна невеличка реконструкція приміщення для забезпечення належної доступності будівлі. Персонал потребує активізації, сучасних навчань, у тому числі проектному менеджменту та грантменеджмемнту, налагодженню взаємодії з громадськістю, міжнародними установами, проведенню сучасних заходів інноваційного формату, можливо обміну досвідом з більш яскраво працюючими аналогічними установами.

селище Хлібодарівка

Центр надання соціальних послуг Хлібодарівської територіальної громади

(с-ще Хлібодарівка, вул. Центральна, 17)

Персонал Центру знаходяться в будинку сільради. Будинок сільради повністю не доступний. 1 особи сидить 3-й місяць та розбирається з архівами установи. Персонал без зарплатні, соціальні працівники зараз волонтерять. 

Керівництво підшукує приміщення для організації процесу. Керівник має досвід роботи з кадрами, але не має специфічного досвіду роботи в соціальній сфері. Заявка на потреби установи є, але ніхто не знає, що буде отримано й ще тому, що не визначилися з приміщенням.

Рекомендація: персонал потребують активізації, сучасних навчань, у тому числі грантменеджемнту та налагодженню взаємодії з громадськістю, міжнародними установами, обмінних візитів в інші громади, де вже є успіхи формування відповідних структур після реформи децентрації.


смт. Мангуш

КУ "Центр надання соціальних послуг Мангушської селищної ради”

(смт. Мангуш, вул. Поштова, 65)

Будівля Центру знаходиться в дитсадку. Половина Центру знаходиться на 2-му поверсі, бо таким чином частина приміщення дитячого садка виділена під заклад. Приміщення не доступне. Але кошти на реконструкцію приміщення ніби то є, також є взаємодія з громадськістю. Але персонал потребує новітніх знань та кадрово Центр не доформовано. Але, 3 місяці тільки пройшло з моменту утворення структури, а керівник такий активний, що вже знайшов партенерів, з якими співпрацює над створенням «шелтеру» в окремому приміщенні. Вибив кошти на реконструкцію будівлі для цього та бажає навчатися сам по темам доступності, інклюзії та універсальному дизайну. 

Як зазначив керівник, по-перше, що потрібно - це обладнання для прийому сімей з дітьми. Великі приміщення Центру в наявності, але не зручні та не облаштовані для прийому громадян та надання соцпослуг. В першу чергу дуже просив радників допомогти та просив: 4 ноутбуки, меблі, 7 велосипедів, світло відбиваючі жилети в кількості 28 штук, хоча б один МФУ. Зазначав, що в жахливому та не безпечному стані архів (в кабінеті минулого туалету). Однак, в наявності кімната для прийому харчування, але знов таки, немає облаштування. В планах облаштування кімната для примирення молодих сімей, що мають намір розлучитися, бо з цим є велика проблема та працює психолог. Однак, дуже потрібен ще один, спеціаліста шукають, але поки немає. Юристів немає, а потреба дуже велика. Поки знайомих залучають для безкоштовного надання консультацій. Є бажання залучити швачку та організувати трудову реабілітацію, для цього дуже хочуть швейні машинки. Є потреба в машинці та інструменті для перукаря. Слід зазначити, що дуже позитивне загальне враження на інклюзивних громадських радників призвів керівник Центру - обізнаний у всіх питаннях, вміє описати конкретні проблеми та має конкретні пропозиції та уявлення про їх вирішення. Центр працює з благодійною допомогою, однак видно, що поки немає досвіду в координації її отримання, зберігання та розподілу.

Рекомендація: залучити громадськість до допомоги в розробці спільного проекту щодо безпекових та інших конкретних питань роботи Центру та його обладнання, налагодження роботи архіву. Залучити такого активного керівника на навчання, пов’язані з питанням и інклюзії, тому що видно, що такий керівник буде на практиці одразу намагатися запровадити отримання знання та інновації в своєї установі та можливо своїм прагненням та активністю стане прикладом для інших.


м. Краматорськ

Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Краматорської міської ради

(м. Краматорськ, вул. Маяковського, 24)

Центр розділяє будівлю з управлінням праці. Персонал дуже жалівся на вікна та відсутність кондиціонування у всьому приміщенні. Персонал не обізнаний щодо норм доступності, але висловлює готовність до роботи, але при цьому спеціалісти Центру не розуміють хто та як їх може допомагати. На обслуговуванні 1355 осіб, штат повна комплектація - 72 особи. Туалет один для всіх, не доступний, єдиний на всі приміщення будівлі. Центр потребує по-перше за все допомоги в реконструкції каналізації, прилеглої території, заміни вікон та ін. 

Персонал не має сучасної техніки та меблів. Однак, не так давно, за рахунок ПРООН відремонтували кімнату на 1-му поверсі для навчання комп’ютерній грамотності. При цьому в Центрі зовсім немає громадської приймальні та місця для прийому громадян на вулиці теж відсутнє.

Рекомендація: персонал потребують будь-якого профільного навчання, особливо з питань універсального дизайну та фізично доступності, підвищення професіоналізації щодо знань законодавства, активізації, сучасним методам, інструментам та методикам роботи, побудові діалогу між владою та громадськістю зі всіх наявних питань для порозуміння ефективності співпраці, у тому числі і з міжнародними установами. Навчанню сучасним методам роботи і співпраці з громадськістю.


м. Часів Яр

КУ “Центр надання соціальних послуг Часовоярської міської ради”

(Бахмутський р-н, м. Часів Яр, вул. Центральна, буд.3 . Фактична адреса: 84551, Донецька обл., Бахмутський р-н, м. Часів Яр, вул. Цілинників, буд.1)

Будівля Центру не доступна. Але, альтернативний вхід за бажанням та наявності ресурсів, можна зробити швидко більш ширшим та доступним. Слід зазначити, що Центр знаходиться в приміщенні міськради. Має 278 осіб на обслуговуванні та відкритий в березні п. р. Весь персонал знаходиться в одному кабінеті (4 співробітника та 14 працюють віддалено), де техніка та меблі надає власна громадська організація. 

Заклад сформовано, але персонал Центру зазначає, що вони ще не визначили потреби населення і як наслідок, тому ще не визначилися з тим, які послуги надавати. Але при цьому, персонал Центру зазначив необхідність створення в іншому приміщенні - Будинку Культури, денного відділення Центру (де також не доступна туалетна кімната). 

Слід зазначити, що Університет 3-го віку збирається в саме в Будинку Культури, та це дуже популярне місце у населення. Тому, є бажання розширяти послуги ( по типу роботи Територіальних центрів), але для цього необхідна документація та персонал. Ані того ані іншого поки немає в наявності. Персонал Центру бажає тренінгів з проти дії насиллю, роботі з ветеранами АТО, субвенціями та дітьми-сирітами.

Рекомендація: реконструкція входу в приміщення (пандус), персонал потребує активізації, сучасного навчання та обміну досвідом з іншими громадами, які вже налагодили свої соцустанови за час реформи та успішно працюють.


смт. Новодонецьке

КУ "Центр надання соціальних послуг” Новодонецької сільської ради

(Добропільський район, смт. Новодонецьке, вул. Благовісна, 3)

Приміщення Центру повністю архітектурно не доступно (всюди ступені – на вулиці, вході, приміщенні), хоча будівля належить міськраді. Немає вказівників куди та до кого йти. Центр надання соцпослуг на 3-му поверсі, нібито тимчасово. Кабінет медичної сестри - на першому поверсі. Але коли і інші послуги перенесуться на першій поверх ніхто не знає. 

В Центрі працює 14 осіб та обслуговуються приблизно 189 осіб на місяць. Як зазначалося на зустрічі, Центр дуже потребує кабінету для переодягання та душу, туалету для людей з інвалідністю. Персонал зазначає, що зараз в Центрі йде ремонт та кажуть, що поступово все буде добре організовано та працювати. Дуже просили посприяти та поміняти застарівши техніку.

Рекомендація: встановити пандус та кнопку виклику спеціаліста, щоб прийняття людей не було просто на вулиці, куди зараз виходить персонал (тільки якщо людина знає як додзвонитися щоб зустрітися). Самих спеціалістів необхідно активізувати та навчати, однак з громадським контролем за виконанням потім на практиці придбаних ними навичок, щоб був результат. Так вважають громадські інклюзивні радники.


селище Удачне

КУ “Центр надання соціальних послуг Удачненської селищної ради”

(с-ще Удачне, вул. Залізнична, 53)

Знаходяться в одному приміщенні з селищною радою, де також розміщено й приміщення ЦНАПу. Приміщення доступне, кабінети також, є кнопка виклику персоналу.

Сам Центр – це кабінет та підсобне приміщення. Видно, що тут дуже активно працюють. Але приміщення замале, хоча видно активність роботи персоналу та співпрацю з громадськістю. У Центра є активна громадська організація людей з інвалідністю.

Персонал зазначав, що дуже необхідно приміщення побільше, і є потреба в тому, щоб люди з інвалідністю збиралися. Із -за малого приміщення не можуть розширити спектр власних послуг, але у всіх є бажання та потреба. Потребують нової оргтехніки. Зазначали, що по тим функціями, що передали з управління соцзахисту, персонал не обізнаний та потребує навчання. Дуже просили сприяти організації зону очікування громадян, бо коридори вузькі, але неподалік кабінету Центру є пройом який можна гарно облаштувати.

Рекомендація: додаткові навчання персоналу по соцпослугам та іншим сучасним соціальним справам, облаштувати зону очікування, хоча б трошки оновити оргтехніку. Ненормативний пандус бажано привести до стандартів. При вході на тротуар зробити низькі бордюри-з’їзди для маломобільних груп населення.

м.Торецьк

КЗ Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ВЦА

(м. Торецьк, вул. Терешкової, 11)

Центр має гарне приміщення для власного розвиту – це 5-ти поверхова будівля (в минулому гуртожиток), яка фактично виконує функцію будинку для людей похилого віку (живуть на постійні основі 70 осіб). Дуже приємний персонал зустрічав громадських інклюзивних радників. Архітектура будівлі не доступна, потребує реконструкції та хоча б ремонту на 2-х перших поверхах, ліфтового під’ємнику хоча б до 3-го поверху, де знаходяться малорухомі групи людей, в основному похилого віку. Додатково до 70 осіб (з яких 10 осіб на візочках та 26 осіб лежачих), які постійно проживають в Центрі, 340 осіб обслуговується на дому. Тобто люди не можуть спускатися та підійматися, фактично не можуть вийти з будівлі. Фактично визначено на зустрічі, що є конфлікт з місцевою організацією землеустрою, яка не дозволяє оформити землю біля будівлі та облаштувати її. Продукти харчування фактично у ведрах підіймають на поверхи будівлі. А люди із-за того, що трудно вийти, практично взагалі не виходять з будівлі. Персонал Центру дуже позитивний, відкритий до співпраці, чітко знає потреби та пишається своїми досягненнями. Мав досвід співпраці з польським благодійним фондом, що допоміг відремонтувати на 2-х поверхах туалетні блоки.

Рекомендація: налагодити комунікацію з відповідальними владними структурами, необхідний діалог з Торецькою ВЦА щодо унікальності цього Центру та допомоги в розвитку. Персоналу б допомагала мотивація створити громадську організацію, або налагодити співпрацю з існуючою, яка б могла допомогти цій активній установі та її персоналу. Зробити пандус, під’ємник, допомогти громадськості звернути увагу на активний персонал та унікальний об’єкт і допомогти з розробкою проектів розвитку.

Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Костянтинівки

(м. Костянтинівка, вул. Білоусова, 5)

В Центрі дуже активний персонал закладу і його відвідує біля 500 осіб. Придбали полу підвальне приміщення для здійснення діяльності, але воно повністю не доступне та потребує ремонту. Людям з вадами з зору адже приміщення не безпечне. У персоналу тільки 2 комп’ютери. Меблів практично немає (принесли з дому та підбирають те, що викидають). Живуть листами милосердя. Не обізнані як працювати з громадськістю та міжнародними організаціями, гуманітарними та іншими. Але дуже хочуть розуміти, як це робити та хочуть навчатися. Багато в Центрі кружків, послуга перукаря. Але всі послуги надаються дуже в жахливих умовах. При цьому клієнти Центру займаються творчістю та взагалі дуже активні. Почали займатися не так давно і скандинавською ходьбою. Вважають це досягненням.

Дуже просять велосипеди, бо багато роботи в приватному секторі. Тоді б вони б збільшили кількість людей для обслуговування. Після спілкування з персоналом, інклюзивні громадські радники відмітили, що зовсім немає діалогу з владою, а у персоналу немає знань щодо активних сучасних заходів та форматів, та як їх влаштовувати. Персонал Центру зазначав, що є можливість переїзду в інше приміщення, але при цьому спеціалісти Центру бояться цього процесу, бо немає коштів та гарантій облаштування нового приміщення також. Сам персонал відмічає, що їх стимулюють самі активні люди похилого віку (їх біля 20-ти активістів, творчих та активних, які самі надихають своєю енергією не тільки себе, але і інших запалюють прагненням активно жити).

Рекомендація: персонал потребує активізації, сучасного навчання та обміну досвідом з іншими аналогічними більш сучасно працюючими установами, навчання по співпраці з громадськістю, проектній діяльністю, активним та інноваційним форматам організації заходів та сучасних соцпослуг. Необхідно навчити сучасним методикам, бо персонал Центру може тільки писати листи милосердя. Центру необхідно оснащення оргтехнікою, організація якісного процесу послуг в якісних умовах, що можливо за умов налагодження діалогу з владою та гарантій щодо облаштування нового більш сучасного приміщення Центру.

м. Маріуполь.

В рамках діалогових заходів, було організовано візит активістів Луганської, Донецької та Запорізької областей, які опікуються темою інклюзії та мають наміри інклюзивного облаштування громадських пляжних зон біля водних ресурсів, в місто Маріуполь.

Місцеві активісти, зустріли гостей та обговорили питання взаємодії з бізнесом в утриманні місцевого інклюзивного пляжу та розповіли яким чином побудовано діалог з мерією міста Маріуполь. Виходячи з візитів на об’єкти, які оглянули гості з міста Бердянська та Сєвєродонецька в Маріуполі, вони ж і зазначили, що через наявність в місті таких інклюзивних об’єктів, дуже помітно, що голова міськради дуже ретельно відноситься до питань інклюзії взагалі. Як зазначили активісти, це помітно по транспорту, соцустановам та публічним містам (паркові зони – «Веселка» зі всіма необхідними інклюзивними доріжками, зонами, ліфтами та набережною та ін. повністю доступний ЦНАП та ін.).

Бердянська активна група представників громадськості та влади Запорізької області цікавилася всім та запросила приїхати донецьких та луганських інклюзивних громадських радників свіжим професійним поглядом оглянути все в місті Бердянськ на предмет інклюзивності та зробити свої поради. Під час спілкування, радилися як зменшити конфліктність ситуації, коли ветерани АТО хочуть забрати той пляж, який на думку бердянської громадськості повинен бути інклюзивним та доступним всім у центрі Бердянська. Прийшли до висновку, що всім потрібно навчання по типу «Школи інклюзивних громадських радників».

Таким чином, на кожній зустрічі в кожній громаді:

  • обговорювали проблемні питання та можливі шляхи їх вирішення;
  • намагалися налагодиіи взаємовідносини та планувати подальші спільні дії за напрямом підвищення інклюзивності громади в цілому та доступності конкретних її об’єктів для людей з інвалідністю та інших вразливих верств населення;
  • оглядали та оцінювали відповідно спеціальних моніторингових онлайн-форм радників стан фізичної доступності об’єктів та те, як себе відчувають в них персонал та клієнти;
  • надавали рекомендації з погляду громадськості на існуючий стан справ та щодо подальших спільних дій, обговорили різні варіанти взаємодії з інклюзивними громадськими радниками щодо підвищення рівня інклюзивності громади та її конкретних об’єктів.

Впевнені, що далі - буде….

Заходи проводилися моніторинговими групами мережі інклюзивних громадських радників, під загальною координацією відповідальних осіб з ГО «Жінки північного Донбасу» (м. Краматорськ) та ГС «Луганська Асоціація організацій осіб з інвалідністю» (м. Сєвєродонецьк) , ГО «Жінка майбутнього» (м. Бердянськ), ГО «Агенція дієвих змін» та ГО «Громадська організація Лівобережного району» (м. Маріуполь) за підтримки Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації.

Діалогові заходи відбулися у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки урядів Данії, Швейцарії та Швеції.

Програму ООН із відновлення та розбудови миру реалізують чотири агентства ООН: Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН із питань гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (ФАО).

Програму підтримують дванадцять міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Данії, Канади, Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Польщі, Швейцарії, Швеції та Японії.

Читайте наші новини на телеграм каналі.

19:40
276
RSS
Немає коментарів. Ваш буде першим!