Чи готові вчителі, вихователі до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами

Чи готові вчителі, вихователі до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
​Гарькавець Яна, членкиня ГО «Амбасадори миру», вчителька інклюзивного класу Кремінського ліцею № 4 на майданчику «Галерея успішних практик та новітніх ідей покращення соціальної єдності громад на сході України» підняла тему про готовність вчителів, вихователів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Її виступ далі по тексту та у відео запису.

Універсальний дизайн в сфері освіти — це «дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами» (джерело https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19).

Зрозуміло, що універсальний дизайн в освіті спрямований передусім на забезпечення рівності в освіті. Бо потенціал кожної людини посилюється, коли знімаються довколишні бар’єри – фізичні та ментальні.

Хочеться поговорити про готовність вчителів/вихователів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (далі по тексту скорочено – ООП). Найчастіше, але на жаль не завжди, батьки дітей з ООП звертаються до школи завчасно до початку навчального року. Необхідно виробити такий механізм, який би дозволив організувати підготовку педагогічних працівників саме з урахуванням нозологій, потреб дитини, що прийде в клас вчитися. Потрібна координація інформації для врахування потреб вчителів в навчанні до моменту початку навчання учня з ООП.

Зрозуміло, що, перш за все, в навчанні дітей з ООП повинен використовуватися індивідуальний підхід. Однак вчителя треба озброїти, принаймні деякими примірними методиками роботи з учнем з певними нозологіями. Бо іноді треба змінювати підхід до викладання, методики. А то й власні стереотипи.

Зображення

При цьому ніхто не відкидає фактор самоосвіти. В інтернеті зараз доволі багато такої інформації. Однак, в ній легко загубитися. І чи всьому в мережі треба довіряти?

Ви можете зазначити, що навчання вчителів роботи з учнями з ООП відбувається і ресурсним центром з питань освіти, і інститутами підвищення кваліфікації вчителів. Це так. Однак мова йде саме про превентивність підготовки вчителя до роботи в інклюзивному класі. Тобто, необхідна випереджальна підготовка педагогів до моменту приходу дитини в шкільний колектив. Принаймні, таке навчання окреслить вектор подальшого розвитку, неформального та інформального навчання.

Чому про це треба говорити на форумі про миротворчість? Бо досвід роботи в Мережі Амбасадорів Миру переконує в тому, що забезпечуючи дотримання принципів універсального дизайну в освітній галузі ми демонструємо підтримку цінності дитини та цінності різноманіття, сприяємо розвитку сильних сторін і талантів дитини, вважаємо, що діяльність повинна ґрунтуватися на правах людини та принципах рівності, а це можливо при наданні освітянами необхідної підтримки під час навчання тим учням, які мають особливі освітні потреби. Ми готуємо всіх дітей до життя в інклюзивному толерантному суспільстві. Займаємось просвітницькою діяльністю, щоб запобігати та зменшувати прояви дискримінаційного ставлення.

Ми розуміємо, що політика в сфері освіти осіб з особливими освітніми потребами повинна розроблятися на засадах партнерства. Партнерства громадських організацій, батьків, вчителів.

І вагома роль тут може належати саме громадським організаціям, об’єднанням, які мають практичний досвід як освітньої діяльності, так і знань та практичної роботи з людьми з особливими освітніми потребами.

Гарькавець Яна,

членкиня ГО «Амбасадори миру»,

вчителька інклюзивного класу

Кремінського ліцею № 4


Читайте наші новини на телеграм каналі

18:00
166
Немає коментарів. Ваш буде першим!